A ZKK közlekedészöldítés terén végzett tevékenysége a Nemzeti Hidrogén Stratégiának a teherforgalom zöldítésére vonatkozó egyik kiemelt programjához, az úgynevezett Zöld Kamion Program előkészítéséhez kapcsolódik.
A hazai üvegházhatású gázkibocsátás (ÜHG) negyedét a közlekedési energiafelhasználás adja, aminek több mint 90%-át a közúti közlekedésből származik. Ezen belül a legnagyobb kibocsátó szegmens a nehézgépjármű közlekedés, amely az ÜHG kibocsátás mellett komoly zajszennyezéssel és helyi légszennyezéssel jár.
A Zöld Kamion Program koncepció hátterét a Magyarországon (is) áthaladó európai TEN-T közlekedési folyosók nehézgépjármű forgalmának részben elektromos és hidrogén technológiára, részben pedig az LNG-üzemű kamionok elterjedésében rejlő, rövidebb távon is elérhető közlekedés-zöldítési lehetőség adja.
A projekt részeként megvizsgáltuk az elektromos-, LNG- és a hidrogén-meghajtású nehézgépjárművek vásárlását és üzemeltetését elősegítő gazdasági ösztönzőkben (útdíjrendszer, jövedéki adózás) lehetőségeit és a különböző technológiai/infrastrukturális feltételeket. Egyúttal felmértük, hogy a projekt milyen gazdaságfejlesztési lehetőségeket teremtene a hazai bázisú bio LNG- és hidrogén-ellátási lánc kiépítésére a magyar járműiparban. Ezenkívül feltártuk a kapcsolódó közlekedési célú hazai K+F+I lehetőségeket is.
Az elkészült Zöld Kamion Program tanulmányt zártkörű workshopon mutatta be a Trenecon Kft. képviseletében Balogh Zsuzsanna 2022. október 28-án. A workshopon minisztériumi háttérintézmény, logisztikai vállalatok, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség képviselői, valamint a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi egyetem néhány oktatója vett részt.
A workshop nyilvános előadása:
HU-1111 Budapest,
Bertalan Lajos u. 2. 8. em
+36 1 463 1737