A ZKK közlekedészöldítés terén végzett tevékenysége a Nemzeti Hidrogén Stratégiának a teherforgalom zöldítésére vonatkozó egyik kiemelt programjához, az úgynevezett Zöld Kamion Program előkészítéséhez kapcsolódik.

A hazai üvegházhatású gázkibocsátás (ÜHG) negyedét a közlekedési energiafelhasználás adja, aminek több mint 90%-át a közúti közlekedésből származik. Ezen belül a legnagyobb kibocsátó szegmens a nehézgépjármű közlekedés, amely az ÜHG kibocsátás mellett komoly zajszennyezéssel és helyi légszennyezéssel jár.

A Zöld Kamion Program koncepció hátterét a Magyarországon (is) áthaladó európai TEN-T közlekedési folyosók nehézgépjármű forgalmának részben elektromos és hidrogén technológiára, részben pedig az LNG-üzemű kamionok elterjedésében rejlő, rövidebb távon is elérhető közlekedés-zöldítési lehetőség adja.

A projekt részeként megvizsgáltuk az elektromos-, LNG- és a hidrogén-meghajtású nehézgépjárművek vásárlását és üzemeltetését elősegítő gazdasági ösztönzőkben (útdíjrendszer, jövedéki adózás) lehetőségeit és a különböző technológiai/infrastrukturális feltételeket. Egyúttal felmértük, hogy a projekt milyen gazdaságfejlesztési lehetőségeket teremtene a hazai bázisú bio LNG- és hidrogén-ellátási lánc kiépítésére a magyar járműiparban. Ezenkívül feltártuk a kapcsolódó közlekedési célú hazai K+F+I lehetőségeket is.

Zöld Kamion Tanulmány

Az elkészült Zöld Kamion Program tanulmányt zártkörű workshopon mutatta be a Trenecon Kft. képviseletében Balogh Zsuzsanna 2022. október 28-án. A workshopon minisztériumi háttérintézmény, logisztikai vállalatok, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség képviselői, valamint a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi egyetem néhány oktatója vett részt.

A workshop nyilvános előadása:

Zöld Kamion Program bemutató

Loading...